کافی نت دهکده آنلاین - Online Village

این وبلاگ متعلق به کافی نت دهکده آنلاین می باشد

کافی نت دهکده آنلاین - Online Village

این وبلاگ متعلق به کافی نت دهکده آنلاین می باشد

آموزش گام به گام microsoft office excel 2007 (نمودارها)

درود برشما همراهان گرامی که آموزش گام به گام اکسل ۲۰۰۷ را از سایت ما دنبال میکنید. امروز باز هم در خدمت شما عزیزان هستم با آموزش گام هشتم برنامه مایکروسافت اکسل که قصد دارم در این گام به نحوه ایجاد نمودارها در اسناد کاری (کاربرگ) اکسل بپردازم. نمودارها به ما اجازه خواهند داد تا اطلاعات موجود در سند اکسل را ذر یک قالب گرافیکی نموداری ارایه دهیم. که این قالب گرافیکی شامل انواع نمودارهای ستونی، خطی، دایره ای، مساحتی و… میباشد.برای دیدن انواع مختلف نمودارها از سربرگ Insert به کادر گروه Charts مراجعه کنید.

آنچه در این آموزش خواهید آموخت:

  1. ایجاد یک نمودار (Create a Chart)
  2. تغییر در یک نمودار (Modify a Chart)
  3. ابزار های نمودار (Chart Tools)
  4. نحوه کپی کردن نمودارها به ورد (Copy a Chart to Word)

  

در ادامه در مورد هر کدام از این سر فصل ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

۱- ایجاد یک نمودار (Create a Chart)

در ابتدا شما باید سلول های مورد نظری را که باید نمودار داده های انها رسم شود را انتخاب نمایید. سپس از سربرگ Insert به کادر گروه Charts مراجعه نمایید. این کادر گروه شامل انواع مختلفی از نمودار ها میباشد که نموداری که متناسب با کار شماست را انتخاب و برروی ان کلیک کنید.

microsoftexcel-8-1

پس از انتخاب داده ها که باید نمودار آنها رسم شود و انتخاب نوع نمودار مورد نیاز،نمودار در وسط صفحه اکسل شما و در کادری رسم خواهد شد. این کادر دارای دستگیره برای بزرگ و کوچک کردن نمودار رسم شده میباشد.

microsoftexcel-8-2

همچنین برای اینکه نمودار رسم شده را در یک صفحه جدا و بصورت تمام صفحه داشته باشید میتوانید کلید F11 را از صفحه کلید بفشارید تا این تغییر بر روی نمودار ایجاد گردد.

microsoftexcel-8-3

انواع نمودارهای  این کادر گروه از چپ به راست به شرح زیر میباشند:

microsoftexcel-8-1

Column (ستونی) :

نموداری ستونی است و با استفاده از میله هایی عمودی در کنار یکدیگر نمودار ایجاد میشود. این نوع نمودار بیشتر برای مقایسه بین داده ها استفاده میشود.

Line ( خطی) :

نمایش نقاط و مقدار داده ها در این نوع نمودار به صورت نقطه های میباشد که این نقاط داده ای با خط هایی به هم متصل شده اند. این نوع نمودار برای نشان دادن مقدار زیادی از داده ها که در زمانی پیوسته تغییر میکند مناسب می باشد.

Pie (کلوچه ای-دایره ای) :

این نوع نمودار به صورت دایره ای میباشد که در مساحت دایره داده ها بصورت نسبت جزء به کل نشان داده میشود. این نوع نمودار بیشتر برای مقایسه بین داده های مختلف مناسب میباشد.

Bar (میله ای) :

این نوع نمودار شباهت زیادی به نمودار ستونی دارد و ولی از قرار گرفتن میله ها به صورت افقی ساخته میشود. این نوع نمودار بیشتر برای داده هایی مورد استفاده قرار میگیرد که طی مدت زمان تغییر میکند.

Area (ناحیه ای) :

این نوع نمودار از بهم پیوستن خط ها تشکیل میشود اما تفاوت آن با نمودار خطی در این است که مساحت زیر خطوط بوسیله رنگ پر میشود.

Scatter (پراکندگی) :

این نوع نمودار داده ها رابصورت نقاط پراکنده نشان میدهد که داده ها در این نوع نمودار با علایم متفاوتی نشان داده میشوند. قابل به ذکر است که مقدار داده ها در این نوع نمودار از موقعیت قرار گیری آن بدست می آید.

Stock (سهام) :

این نوع نمودار به صورت اختصاصی برای داده های مالی مورد استفاده قرار میگیرد و برای طرح ریزی داده های مالی طراحی شده است.

Surface (سطحی) :

این نوع نمودار یک سطح سه بعدی را که از بهم پیوستن مجموعه ای از نقاط داده ای تشکیل داده و به نمایش میگذارد. این نوع نمودار برای پیدا کردن ترکیب بهینه بین دو سری از نقاط داده ای مورد استفاده قرار میگیرد.

Doughnut (دونات_حلقه ای) :

این نوع نمودار همانند نمودار کلوچه های (Pie) میباشد و تفاوت این نوع نمودار در نشان دادن داده ها به صورت حلقه ای میباشد.

نکته: با کلیک بر روی هر کدام از این نمودارها، کادر زیر مجموعه های آن ها باز خواهد شد و میتوانید نمودار متناسب با نیاز خود را از این کادر های زیر مجموعه یافته و انتخاب کنید. هرکدام از این زیر مجموعه ها دارای سبک های متفاوت نشان دادن داده ها و رسم نمودار میباشند.

microsoftexcel-8-4

نکته: با کلیک بر روی فلش کوچکی که در سمت راست پایین این کادر قرار دارد ، کادر کاملی باز خواهد شد که این نمودارها و زیر مجموعه انها را در یک پنجره نمایش میدهد.

microsoftexcel-8-5

در این پنجره دو نمودار دیگر به چشم میخورند که عبارتند از:

Bubble (نمودار حبابی):

این نوع نمودار نیز همانند نمودار پراکندگی میباشد با این تفاوت که در این نمودار حباب ها جای نقاط رنگی را گرفته اند.

Radar (رادار):

این نوع نمودار نیز مانند نمودار خطی میباشد با این تفاوت که در این نوع نمودار خط ها به جای اینکه نسبت به محور افقی و عمودی رسمشوند، نسبت به مرکز دایره کشیده خواهند شد.

۲- تغییر در یک نمودار (Modify a Chart)

زمانی که شما یک نمودار جدید بوجود آوردید میتوانید تغییراتی را در آن نیز بوجود آورید.

  • یکی از این تغییرات تغییر مکان نمودار به مکانی جدید میباشد.

اگر میخواهید نمودار را درهمان برگه جابجا کنید:

بر روی چارت مورد نظر کلیک کنید و با دراگ کردن همزمان نمودار را به مکان جدیدی در سند قرار دهید.

اگر میخواهید نمودار را بین برگه ها در یک سند کاری (کار برگ) جابجا کنید:

برای انتقال نمودار به برگه ای جدید با انتخاب گزینه Move Chart از سربرگ باز شده Design این کار را به سادگی انجام دهید.

microsoftexcel-8-6

  • برای تغییر داده های نمودار به طریق زیر عمل کنید:

برای تغییر دادن داده های نمودار ابتدا بر روی نمودار مورد نظر کلیک کنید سپس از سربرگ باز شده Design گزینه Select data را انتخاب کنید و از کادر باز شده عنوان داده ای را که باید در آن تغییر ایجاد شود را انتخاب کرده و مقدار جدید را وارد نمایید. حال با فشردن کلید Enter شاهد تغییر داده در سلول و ستون مربوطه در نمودار خواهید بود.

microsoftexcel-8-7

  • برای تغییر برچسب و عنوان نمودار:

ابتدا نمودار را با کلیک کردن بر روی آن انتخاب کنید، سپس از سربرگ باز شده Layout برای نمودار، از گزینه Chart Title برای تغییر عنوان نمودار و از گزینه Data Label برای تغییر برچسب نمودار استفاده کرده و پس از ایجاد تغییرات لازم کلید Enter را بفشارید.

microsoftexcel-8-8

microsoftexcel-8-9

۳- ابزار های نمودار (Chart Tools)

زمانی که شما نمودار را رسم کرده باشید، با کلیک بر روی نمودار مورد نظر و انتخاب آن شاهد باز شدن سه سربرگ جدید در نوار ابزار اصلی (ریبون) برنامه خواهید بود که تمامی ابزار های لازم برای ویرایش یک نمودار در آن گنجانده شده است  این سه سربرگ عبارتند از:

سربرگ Design

microsoftexcel-8-10

از این سربرگ و گزینه های ان میتوانید برای کنترل و تغییرات در نوع نمودار، طرح نمودار، سبک نمودار و محل قرار گیری و انتقال به برگه ای دیگر(sheet) از آن استفاده نمایید.

سربرگ  Layout

microsoftexcel-8-11

با استفاده از این سربرگ شما میتوانید اقدام به وارد نمودن انواع تصاویر گرافیکی، شیپ ها (اشکال)، پس زمینه، انواع نوشته و… بنمایید.

سربرگ Format

microsoftexcel-8-12

در این سربرگ شما میتوانید اقدام به تغییر سبک های شکلها، تغییر سبک نوشته ها و تغییر اندازه نمودار کنید.

۴- نحوه کپی کردن نمودارها به ورد (Copy a Chart to Word)

برای کپی کردن یک نمودار از برنامه اکسل به برنامه ورد کافیست که ابتدا در سند اکسل خود بر روی نمودار مورد نظر کلیک کنید تا نمودار انتخاب شود. سپس از سربرگ Home و در کادر گروه Clipboard آن گزینه Copy را انتخاب کنید و یا از کلید ترکیبی Ctrl+C برای کپی کردن استفاده کنید.

microsoftexcel-8-13

حال به سند ورد خود بروید و از سربرگ Home در نوار ابزار اصلی به کادر گروه Clipboard مراجعه کرده و گزینه Paste را انتخاب کنید و یا از کلید ترکیبی Ctrl+V برای این کار استفاده کنید.

microsoftexcel-8-14

یا اینکه پس از انتخاب نمودار در سند اکسل خود، با کلیک راست بر روی صفحه گزینه Copy راانتخاب کرده و پس از آن به سند ورد رفته و با کلیک راست دوباره بر روی صفحه گزینه paste راانتخاب کنید.

در این حالت خواهید دید که نمودار شما بسیار راحت کپی خواهد شد.

مثال وتمرین:

نموداری با داده های زیر رسم کنید. نوع این نمودار ستونی باشد و رنگ آن را نارنجی در نظر بگیرید. برای عنوان نمودار عبارت فروش گوشی ها در سراسر ایران را وارد کنید و سپس متن نمودار را به رنگ سبز روشن تغییر داده و اندکی ستون ها را سایه دار و برجسته کنید.

microsoftexcel-8-15

در ابتدا سلولهایی را که شامل داده های مورد نظر برای رسم یک نمودار هستند را انتخاب میکنیم.

microsoftexcel-8-16

حال به کادر گروه Charts میرویم ونوع ستونی را برای نمودار انتخاب میکنیم. در این حالت مشاهده میکنید که نمودار درون صفحه و با داده های سلول ها رسم شده است.

microsoftexcel-8-17

پس برای تغییر رنگ نمودار(سبک نمودار) به نارنجی از سربرگ Design باز شده به کادر گروه styles chart بروید و در این کادر گروه سبک مورد نظر را که دارای ستون های نارنجی است را انتخاب کنید.

microsoftexcel-8-18

حالا از سربرگ Layout به کادر گروه Labels مراجعه کرده و گزینه Chart Title را انتخاب کنید و در کادر باز شده روی نمودار اقدام به تایپ کردن عبارت فروش گوشی ها در سراسر ایران کنید.

microsoftexcel-8-19

برای تغییر رنگ زمینه نمودار بر روی زمینه آن کلیک کنید تا زمینه انتخاب شود، سپس از سربرگ Layout به کادر گروه Shape Style رفته و گزینه Shape Fill را انتخاب کنید و از کادر باز شده آن رنگ نارنجی روشن را انتخاب نمایید.

microsoftexcel-8-20

حال برای سایه زدن ستون های داده ابتدا بر روی یکی از ستونها کلیک کنید تا ستونها انتخاب شوند واز همین کادر گروه گزینه Shape Effect را انتخاب و بر روی آن کلیک کنید حال از کادر باز شده گزینه Shadow را انتخاب کرده و نوع سایه را انتخاب میکنیم.

microsoftexcel-8-21

microsoftexcel-8-22

برای برجسته کردن ستون ها در حالتی که آنها را انتخاب کرده اید باز هم در همین کادر گروه برروی گزینه Shape Effect کلیک کنید و از کادر باز شده آن گزینه Preset را انتخاب و از کادر زیر مجموعه های ان Preset 4 را انتخاب نمایید

microsoftexcel-8-23

microsoftexcel-8-24

حال نمودار نهایی ما به شکل زیر شده است

microsoftexcel-8-25

نکته: برای تغییر سایز نمودار پس از انتخاب نمودار کادری دور آن را خواهد گرفت که در گوشه ها دارای دستگیره هایی کوچک میباشد. بر روی یکی از دستگیره هایی که در گوشه کادر قرار دارند رفته تا فلشی دو طرفه ظاهر گردد و کلیک و فشردن همزمان کلید Shift (این کار برای تغییر سایز یکسان طول و عرض انجام میشود) اقدام به دراگ کردن و تغییر سایز نمایید.

microsoftexcel-8-26

نکته: قابل به ذکر است که بسیاری از سبک (Style) های مورد نیاز شما بطور پیش فرض در برنامه و کادر Chart Style گنجانده شده است و مثال بالا تنها برای تمرین و آشنایی شما با برخی از ابزار های تغییرات در نمودارها میباشد.

اگر بوسیله داده های ارایه شده برای تمرین بالا یک نمودار دایره ای(کلوچه ای) سه بعدی وساده رسم کنیم به شکل زیر خواهد بود که با فعال کردن گزینه Data Label از سربرگ Design مقدار داده ها در بیرون آن درج شده است:

microsoftexcel-8-27

امید وارم از این گام آموزش اکسل که مربوط به نمودارها بود رضایت داشته باشید. تا گام بعد آموزش اکسل ۲۰۰۷ که بازهم در خدمت شما دوستان خواهم بود بدرود.


منبع

http://digital-art.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد